tiistai 10. joulukuuta 2013

Hän ei ikinä nähnyt, kuinka kaunis hän onkaan

Hyvä vai huono itsetunto. Oletko itsevarma ? Jos minulta kysyittäisiin tuota, miettisin varmasti hetken ja en osaisi vastata. Mieleni voi vaihdella, mutta olen suhteellisen tyytyväinen itseeni. En pidä itseäni mitenkään huonona ihmisenä ( paitsi itkukohtauksien keskikohdassa, kun syyttelee itseään ) enkä miten parhaanakaan ihmisenä. En halua aliarvioida itseäni ja jos joku kutsuu minua kauniiksi, en yleensä viitti ruveta olemaan eri mieltä. Sillä kaikki ovat varmasti kauniita omalla tavallaan. Se on myös erittäin ärsyttävää, kun kehuu jotakuta ja hän tinttaa vastaan, kuinka väärässä minä olen. Välillä ei jaksaisi vain kiistellä asiasta, mutta jos vastaat vain ahaa, hän voi loukkaantua. Aika riistiriitaista. Hän on eri mieltä, ja jos menet hänen puolelleen, hän voi kiivastua. Sillä sinun täytyy olla sitä mieltä, mitä hän haluaa. Esim. että hän on kaunis. Ja jos hän inttää vastaan, hän haluaa sinun olevan eri mieltä.
Mutta tunnen erään ihmisen, joka on eri mieltä sen takia, että hän uskoo todella olevansa huono ihminen. Asia on erittäin häiritsevä minulle, sillä hän on erittäin tärkeä minulle. En kyllä millään saa häntä uskomaan, kuinka uskomaton hän on. Ymmärrän, että hänellä on huono menneisyys ja sen takia huono itsetunto. Välillä vain on raivostuttavaa, kuinka hän ei näe mitä minä näen. Mutta isot muutokset vaativat aikaa ja rohkeutta. Haluan auttaa häntä näkemään todellisuuteen. Mutta useimmat ihmiset, jotka väittävät vastaan kuullessaan kehuja, haluavat vain lisää kehuja ja huomiota. Paljon helpompaa olisi vain kiittää ja molemmille jäisi parempi fiilis. Sillä kehun antajan fiilis laskee, kun kehun saaja inttää vastaan. Kehun saajalle voi tulla parempi fiilis, kun inttää vastaan ja saa enemmän kehuja, mutta kehun antaja ei tunne sitä niin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti