lauantai 25. toukokuuta 2013

Miten jouduin laitokseen

Nyt on kolme vuotta täynnä laitoselämää. 23.5.2010 jouduin laitokseen ja kysymyspostauksessa kysyttiin minkälainen tilanne se oli. Ajattelin nyt kertoa sen.
Pahoittelen pitkää tekstiä.
Olin siis kaksitoista vuotias tyttö, joka ei ollut vielä miettinyt maailman pahuutta. Oli huomannut kyllä minkälaisia ihmisiä maailmassa oli, mutta ajatteli niiden olevan kaukana kodista. Olin hyvin lapsellinen. Tuon päivän edellisenä iltana äitini on lähtenyt vähän juomaan, hän on tullut suurinpiirtein kahden maissa kotiin.

Makaan patjalla parvekkeella, oli niin kuuma mielestäni, että halusin pihalle. Havahdun siihen, kun puhelimeni päästää sointuja. Otan sen uneliaasti käteeni ja huomaan nimen, siskoni. Ihmettelen, miksi hän soittaa (seitsemältä-kahdeksalta) aamulla, mutta vastaan. Hänen hätääntynyt ääni täyttää korvani ja kuuluu kysymys, nukkuuko äiti ?
Kysymys on mielestäni erittäin turha, tietenkin hän varmasti nukkuu, miksi se asia pitäisi varmistaa ? Siskon hätääntynyt ääni saa minut kuitenkin liikkumaan olohuoneeseen, jossa on äidin sänky. Äiti nukkuu siellä, mutta myös tuntematon mies. Olen järkyttynyt. Yleensä hän ei koskaan ole miehiin tekemisissä.
Kerron siskolleni, että äiti nukkuu ja ajattelen jo kysyä häneltä, että miksi hän kyselee näin turhia, mutta en saa suuvuoroa. " Nyt yrität herättää sitä ! " kuuluu käsky puhelimestani. Tottelen kyselemättä ja huomaan kauhukseni, ettei äiti herää vaikka puhelen hänelle. Hänen vieressään oleva mies kyllä herää ja katsoo minua hämmästyneenä.
Hän huomaa herättelyni ja yrittää myös herättää äitiäni. Kumpikaan ei onnistu ja sanon sen siskolleni. Hänen itkuinen ääni kuulostaa kauhealta ja alan itsekkin hätääntyä. " Se soitti mulle tänään viiden maissa ja uhkasi tappaa itsensä ", siskoni parkaisee. Tajuan, että nyt on vakavasta asiasta kyse.
Siskoni soittaa terveyskeskukseen ja tuntematon mies hipsii pois asunnosta, onneksi. Tuijottelen ikkunasta kaukaisuuteen, kunnes näen terveyskeskuksen auton. Sieltä hyppää muutamia ihmisiä ja he juoksevat kerrostalon rappuun. Menen avaamaan oven ja he ryntäävät sisälle. He löytävät äitini ja aloittavat heti. He puhuvat paljon, korottavat ääntänsä, mutta äitini ei reagoi millään lailla. Sen jälkeen he ravistelevat, äitini päästää ihme ääniä suustaan.
 Katson vierestä, en pysty kääntämään katsettani vaikka haluaisin. He alkavat nostaa häntä ja läpsivät naamalle, äitini ei päästä yhtäkään järkevää sanaa suustaan. He hakevat paarit ja sen jälkeen yksi mies puhuttelee minua. Nimeni, ikäni, olenko sukua. Vastaan kysymyksiin, jonka jälkeen hän kiertää nopeasti asunnon. " Milloin viimeksi äitisi on tehnyt ruokaa ? " mies kysyy ja vastaan, että eilen. Hän ei meinaa uskoa minua tiskivuoren takia. He onneksi lähtevät vieden äidin mukanaan ja jään yksin asuntoon ajatuksieni kanssa.
Soittelen siskolleni ja hän lupaa tulla mahdollisimman pian, hän varoittaa pian tulevasta sosiaalityöntekijästä. Sossu, mielessäni pilkahtaa ja muistan monet puheet, kuinka he pilaavat elämiä. Minua alkaa pelottaa, mutta pidän pintani. 
Ovelle koputetaan hetken kuluttua ja menen avaamaan, tiukkapipoisen näköinen nainen astuu sisälle. " Hei, olen sosiaalityöntekijä Miia (nimi vaihdettu) ", hän sanoo tasaisella äänellä ja ojentaa kättään kättelyyn, mutta en tartu siihen ja hän joutuu vetämään sen takaisin pienesti hymyillen. Hän kiertelee asuntoa ja kyselee kaikkia mahdollisia kysymyksiä. Alan olla jo tuskastunut, kun siskoni viilettää sisälle. Ryntään halamaan häntä ja hän toistelee rauhoittavia sanoja. Sen jälkeen menemme yhdessä kolmestaan juttelemaan olohuoneeseen.
Olohuoneessa siskoni hoitaa suunvuorot sosiaalityöntekijän kanssa ja minä saan levähtää. Vajoan hetken ajatuksiini, kun huomaan Miian puhuvan jostain sijoituksesta. Rupean kuuntelemaan ja tajuan, että minua ollaan sijoittamassa lastensuojelu yksikköön. " Ei ! " minä huudahdan ja siskoni yrittää kääntää sosiaalityöntekijää, mutta ei auta. Hän kaskee minun vain pakata. Rymistän huoneeseeni, itken ja heittelen tavaroitani. Kissani yrittää tulla lähelle, mutta käsken sen häipyä. Siskoni yrittää rauhoitella minua, mutta olen erittäin järkyttyneessä tilassa. Kaikki tapahtuu niin nopeasti.
Joudun silti pakkaamaan ja lähtemään sosiaalityöntekijän raikkaalta haisevaan autoon. Siitä lähti laitoselämäni.

Anssi Kela - Laulu petetyille

Kuinka olisin voinut tietää
Miten olisin voinut aavistaa
Että maailma voi romahtaa
Kun sitä vähiten odottaa


17 kommenttia:

  1. Mitä ajattelit sillon ku menit ekaa kertaa sinne laitokseen? Millainen paikka se oli? Tai mitä mietit siinä sossun autossa, kun tiesit joutuvasi jonnekin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin järkyttynyt ja en pystynyt laittamaan ajatuksiani järjestykseen. Katselin maisemia ja mietin, minkälaiseen paikkaan minua oltiin pistämässä. Minua pelotti hieman ja olin turvattomassa tilassa.
      Kun tulimme laitokseen, ihmettelin vähän. Paikka ei näyttänyt ulkopäin niin hirveältä paikalta. Mennessämme sisälle, ohjaaja tuli esittelemään itsensä ja vei minut huoneeseeni. Katselin hieman ympärilleni ja huomasin vihreät seinät. Muuhun en erityisemmin kiinnittänyt huomiota.
      Ohjaaja esitteli koko talon, joka oli itse asiassa aika hieno. Silti mietin koko ajan, että milloinhan pääsen täältä pois.

      Poista
  2. Sä vaan kaunistut päivä päivältä :)

    VastaaPoista
  3. Mitä mieltä oot yli 30 vuotta vanhasta musiikista :))

    http://www.youtube.com/watch?v=-_-3wwFLroY

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä tykkään, tuota biisiä olen kuunnellut hetki sitten itsekkin. (-:

      Poista
  4. Liittykö tohon laitokseen ottamiseen jotai muutakin sitten? jos saa kysyä! ei tietenkää pakko vastata! Ja kuinka sinä ja äitisi voitte nykyään sitten..? =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No äiteellä oli vähän ongelmia muutenkin, joten sitten jäin sinne laitokseen pidemmäksi aikaa. (-:
      Tällä hetkellä minä ja äitini olemme väleissä, mutta olen vieläkin katkera kaikista hänen teoistaan. En silti pysty vielä asiallisesti keskustelemaan asioista, sillä pelkään sitä hetkeä, kun haluan vastaukset ja hän alkaa suurinpiirtein itkemään. En pysty vielä syyttäämään häntä. Mutta suurinpiirtein muuten välimme ovat kunnossa.

      Poista
  5. En tiedä, kumpi on pahempi, se, että joutuu äkkiä laitokseen, niinkuin sinä jouduit, vai se, että odottaa monta kuukautta, milloin tulee se päivä, jolloin laitos kutsuu. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen kastiin... Elämäni kamalin tunne oli ilta ennen laitokseen joutumista ja aamu, kun lähdettiin laitokseen. Se tunne oli aivan karmea, mutta veikkaan, että ei sinullakaan ollut mikään kovin onnellinen olo, kun piti pakata laukut ja lähteä samantien laitokseen. Itseäni ainakin vaivasi tunne, että "en minä ole syyllinen. Miksi minä joudun kärsimään?" "Minun vikani ei ole se, että elämäni on perseellään. Se johtuu muista."
    Itse jouduin laitokseen 13 -vuotiaana 7.2.2009. En osaa päättää, oliko se elämäni kamalin vai paras päivä. Laitos on nimittäin pelastanut elämäni. Olen kirjoittanut mm. näytelmän, johon sinunkin kannattaisi tutustua. LVR - kuinka selvitä laitoksesta.
    Jaksaile. Hieno blogi! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, niitä on hyvin vaikea verrata toisiinsa. Yhtäkkiä ilman ainoaakaan vihjettä asiasta vai kuukausia odotusta ja painetta. Niin ja olen itsekkin ajatellut tuolla lailla, miksi itse joutuu kärsimään muiden typeristä teoista. Näytelmän ? Aika hienoa, yritän tutustua siihen mahdollisimman pian. Ja kiitos todella paljon & kaikkea hyvää sinulle ! (-:

      Poista
  6. Ootko kattonu tän missä pari naista kertoo kokemuksista laitoksessa. http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/hyvosen_tytot_78007.html

    VastaaPoista
  7. Tosi pienessä ajassa todella iso muutos. Tullekki tuli kauheena järkytyksenä kun sossu vaa antaa jotkut paperit käteen, joissa oli ajo-ohjeet ja sano et tonne tuut huomenna kello 9 aamulla ei selitelty sen enempää kun että se on laitos. Siitä se laitoselämä sitten alkoi, mutta nyt se on ohi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai, että noinkin voi tehdä. :o Olisihan heidän nyt pitänyt edes vähän selitellä, ihan järjetöntä touhua sossulla..

      Poista