maanantai 10. marraskuuta 2014

Olen tiennyt, varmasti näin sen kuuluu mennäkin

Olen hengissä kyllä. En ole vain saanut ajatuksiani kirjoitetuksi vähään aikaan, en edes päiväkirjaani. Mutta mitä minulle kuuluu, ihan hyvää. Olen viihtynyt ammattistartissa erittäin hyvin, vaikkakin siellä ei hirveästi älyllisiä haasteita ole. Mutta ihmiset ovat erittäin mukavia ja tulen heidän kanssaan erittäin hyvin toimeen. Hain kyllä taas lähihoitaja kouluun syksyn haussa, mutta en tiedä haluanko edes sinne. Tavallaan haluaisin suorittaa ammattistartin loppuun ja sitten vasta miettiä, minne suuntaan. Mutta asia selviää pian pääsinkö vai en, sitä odotellessa. 
Joulukuussa minulla on 3 viikon työssäoppiminen ja menen päiväkötiin. Kaikki jotka tuntevat minut, tietävät kyllä millä mielillä menen sinne. Joulukuusta puheen ollen, pian on joulu. Minä en ole jouluihmisiä, en ollenkaan. En viihdy kaupoissa, kun joululaulut raikaavat ja joulukoristeita on laitettu jokaiselle kulmalle. Lahjakriisi alkaa ja joulupukin syliin pakotetaan.
Tietokone ei myöskään halua olla yhteistyökykyinen, joten sen vuoksi joudun käyttämään kuvia, mitä blogissa on jo ollut esille.
Ehkä minun pitäisi myös kertoa asiasta, joka muuttaa hieman elämääni. Yhtenä päivänä yksikönjohtaja tuli meidän nuorten kanssa ruokapöytään ja kertoi, että hänellä on meille asiaa. Hän kertoi, että tämä palvelukeskus, jossa me olemme, suljetaan vuodenvaihteen jälkeen. Kaikki nuoret hiljenivät hetkeksi ja sulattelivat asiaa. Kysymyksiä alkoi tulla pikkuhiljaa, mutta kaikkein päälimmäinen kysymys oli, minne kaikki menevät. 
Itse olin hieman turhautunut, yritin vuoden saada itseäni tänne ja vihdoinkin kun pääsin, minut siirretään heti pois. Minulla oli heti pelko, että joudun takaisin vanhaan laitokseeni. En halua sinne mistään hinnasta.
Sosiaalityöntekijä tuli juttelemaan minun kanssani ja kysyi, minne haluaisin. Sanoin vain, että haluan pysyä tällä samalla paikkakunnalla, en halua minnekkään kauas. Sosiaalityöntekijäni sanoi, että se voisi olla hieman hankalaa, sillä täällä ei ole oikein lastensuojeluyksiköitä. Hän kertoi silti yrittävänsä kaikkensa ja seuraavalla viikolla hän jo soittikin ja kertoi, että minulle olisi paikka eräästä lastensuojelulaitoksesta täältä samalta paikkakunnalta. Paikka ei olisi kyllä minun ikäiselle eikä sinne yleensä pitkiä sijoituksia otettaisi edes, mutta tällä kertaa tehtäisiin pieni poikkeus. Olin erittäin iloinen, ettei minua pakotettu takasin entiseen lastensuojelulaitokseeni. Eli minä muutan ennen vuodenvaihdetta siis uuteen paikkaan ja hieman jännittää minkälainen paikka se on, mutta sekin selviää sitten ajan kuluessa.

4 kommenttia:

  1. Mä en haluu laitokseen mut pelkään et joudun ja oon 16v minkälaista niistä on kerro niistä kaikki entiiä mitään niistä!!

    VastaaPoista
  2. Vai joutuuko tän ikäinen laitokseen? T: Sama tyyppi äskeinen kirjoittaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi sinun ikäisenkii laittaa laitokseen. Eräs tyttö joutu 17vuotiaana laitokseen vaikka oli alle puolivuotta että täyttää 18v. Mut sossu uhkas huostaanottaa ku oli vaan 3kk siihen että olisin täyttäny 18v, mut haukuin sen ämmän suoraan sanottuna pystyyn, ni ei tehnytkään mitään sijoitusta. :D Sijoituksen syy olis ollut se että en voinu riitojen takii asua äitinkaa, mut itsenäistymisasuntoja ei ollu just sillä hetkellä vapaana. Mielenkiintoista olis ollu tietää olisko h-ottoo tullu. Eihän ne olis kerinny ees käsitellä sitä. :P

      Poista
  3. Tuonkin ikäisenä voi joutua laitokseen ja se on hieman surullista. Kaikki riippuu ihan siitä minkälaiseen laitokseen joudut. Mutta perus sääntöjä, mitä on ollut melkeinpä kaikkialla, on puhelimen palautukset yöksi, kotiintuloajat, hiljaiset tunnit, siivouspäivät, ym. Kaikkeen kyllä tottuu ajan kuluessa, vaikka aluksi voikin olla hieman shokki. Mutta toivotaan, ettet joudu, mutta jos suunta menee sinne päin niin paljon voimia sinulle ja yritä kestää. Selviät kyllä, pysy vahvana. (-:

    VastaaPoista